( Excel، Access،Internet )ICDEL۲

( Excel، Access،Internet )ICDEL۲

 

فراگیران پس ازیادگیری مهارت‌های عمومی کامپیوتر در دوره ICDL1، می‌توانند با توانایی بیشتری از کامپیوتر در امور مختلف استفاده کنند و با گذراندن چهار مهارت ورد، اکسل، پاورپوینت و اکسس می‌توانند نیازهای روزمره، در محیط کار را به خوبی پاسخ گویند.
در مهارت Microsoft Office Word، فراگیر لازم است توانایی‌های استفاده از امکانات گوناگون Word مانند تایپ و قالببندی، کار با صفحات گرافیکی، صفحه آرایی، ایجاد، شکل دادن و اتمام یک متن و …را آموزش ببینند.
نرم افزار Microsoft Office Excel،با یک هدف کلی به عنوان نگارش‌های الکترونیکی طراحی شده است. این برنامه طی دهه گذشته به طور مؤثری تکامل یافته و هم اکنون از جمله محصولات نرم افزاری است که به طور گسترده برای ورود و تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود.
فراگیر لازم است دانش و توان انجام دستورات پایه مرتبط با توسعه شکل دادن و استفاده صحیح از Excel را آموزش ببیند.
مهمترین گام در نظام مند کردن اطلاعات و اسناد در سازمان‌ها ایجاد بانک‌های اطلاعاتی است.
Access قدرت بالایی در پیاده سازی داده دارد، به صورت شی گرایی طراحی شده و قادر است مدیریت داده‌ها را بر عهده بگیرد. فراگیر لازم است مفاهیم پایه بانک‌های اطلاعاتی را بیاموزد و توانایی استفاده از آن را کسب کند.
Microsoft Office Powerpoint، برای سازماندهی اطلاعات جهت انتقال به ببینندگان به کار می‌رود. به وسیله این نرم افزار می‌توان تصاویر بصری، متحرکسازی و ابزارهای سمعی را برای بهتر نمودن گزارش‌ها به کار گرفت. فراگیر لازم است شایستگی‌های استفاده از ابزارهای Powerpoint راکسب کند و توانایی ایجاد، شکل دادن و ارائه‌های متفاوت مطالب را بیاموزد .


پیش‌نیاز: ICDL1


این دوره مناسب چه کسانی است؟

تمامی اقشار جامعه از جمله کاربران خانگی، کارمندان سازمان‌ها و شرکت‌ها، مدیران و کارفرمایان


اهداف اصلی این دوره چیست؟

  • آشنایی با چهارمهارت Office(ورد،اکسل،پاورپوینت و اکسس) و استفاده در کاربردهای مورد نیاز
  • آشنایی با ابزارهای Word جهت بهره مندی از کاربردهای آن
  • آشنایی باابزارهای Excel و بهره مندی از ابزارها در استفاده از اموری از جمله تحلیل دادهها و نمودارها و ..
  • آشنایی با شیوه ارزائه کار و گزارش به ببینندگان با استفاده از ابزارهای powerpoint
  • پیاده سازی بانک اطلاعاتی پس از تجزیه و تحلیل و طراحی آن با استفاده از نرم افزار Access


پس از شرکت در این دوره، چه مهارت‌هایی را کسب خواهید کرد؟

  1. توانایی تایپ متون فارسی و لاتین
  2. توانایی ایجاد فایل، فایل پشتیبان و ایجاد کلمه عبور برای فایلها
  3. توانایی غلط گیری املایی و گرامری
  4. آشنایی با فرمت کردن متون-پاراگراف‌ها
  5. توانایی ایجادفهرست های جدول شمار، کادرهای تزئینی، جداول وفرمت کردن آنها
  6. توانایی ستون بندیهای متفاوت
  7. ایجاد جداول با فرمت دلخواه در Excel
  8. توانایی ورود انواع داده در اکسل
  9. انجام محاسبات ساده ریاضی و کمی پیچیده با استفاده از توابع اکسل
  10. رسم و ایجاد نمودارها
  11. توانایی تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از ابزار رسم در اکسل
  12. انجام عملیات بر روی داده‌های یک بانک اطلاعاتی، مرتب کردن و جستجو
  13. توانایی انتقال پیام خود به بینندگان با برقراری ساختار در محیط پاورپوینت
  14. توانایی ایجاد یک طرح برای ارائه کار خود در محیط پاورپوینت
  15. توانایی تهیه جزوات مخصوص حضار و یادداشتهای سخنران توسط نرم افزار پاورپوینت
  16. تحلیل و پیادهسازی سیستمها در محیط Access
  17. توانایی شی جداول از جمله ایجادField،انواع Datatype،Properties و ...
  18. توانایی استفاده از انواع پرس و جو ها در محیطAccess
  19. توانایی استفاده از انواع گزارشها در Access
  20. توانایی ایجاد منوها در Access


فرصت‌های شغلی پس از گذراندن دوره:

کلیه واحدهای فعال یک سازمان به مهارتهای پایه ICDL نیازمند هستند و بنابر شرح وظایف واحدها از این مهارت بهره خواهند برد. بنابراین طیف فرصتهای شغلی در یک سازمان برای مهارتهای حوزه ICDL بسیار گسترده است.

 

در این دوره چه مهارتهایی یاد میگیرید؟

  • ورود به برنامه، ایجاد و ذخیره اسناد، حالت‌های مختلف نمایش اسناد، بزرگنمایی و گروه Show/Hide
  • گروه Window، درج متن، اصول انتخاب، مرور اسناد
  • ویرایش مطالب، جستجو و جایگزینی، افزایش سرعت تایپ، تنظیمات اسناد
  • افزودن Water Mark، پشت زمینه صفحات، سرصفحه و پاصفحه، تنظیمات صفحات، اصول قالب‌بندی، قالب‌بندی کاراکترها، قالب‌بندی پاراگراف‌ها
  • فاصله گذاری، شماره و بولت گذاری، تنظیمات Tabها، استفاده از خطکش‌ها
  • امکان بررسی املاء، اصول چاپ، چاپ مولفه‌های اختصاصی، نمای Outline
  • نمایش عناوین سند، کار با اسناد طولانی، کار با Hyperlink، جعبه متن، تصاویر
  • کار با Smart Art، اصول کار با Shape، ویرایش Shape، بررسی تصحیح خودکار ترجمه متن و واژه شمار
  • درج تاریخ و سمبواپل‌ها، درج معادلات ریاضی، ایجاد پاورقی و یادداشت، ایجاد جدول
  • انتخاب در جدول، ویرایش سلولها‌ی جدول، قالب‌بندی و افزودن و حذف مولفه‌ها در جدول
  • مقدمه، ورود به اکسل، ایجاد اسناد، درج داده‌ها، نوارها، مرکز تنظیمات اکسل ذخیره سازی فایل‌ها، روش‌های ذخیره سازی
  • ویژگی AutoComplete، تصحیح و تغییر اندازه خودکار
  • ویژگی AutoFill، انتخاب توسط ماوس
  • انتخاب توسط صفحه کلید، ویرایش داده‌ها، پانل Clipboard، ویژگی Paste Special
  • افزودن ستون‌ها و ردیف‌ها، کار با Worksheetها، اصول گروه‌بندی
  • دستور Go To، جستجو و جایگزینی، بررسی کننده املایی، اصول قالب‌بندی
  • انواع قالب‌بندی اعداد، ترازبندی افقی، ترازبندی عمودی، قالب‌بندی متون، درج قاب
  • ابزار Format Painter، استایل‌ها، کار با Themeها، قالب‌بندی شرطی
  • Freeze و مخفی کردن داده‌ها، چاپ، کار با فرمول‌ها، منابع سلولی
  • کار با توابع، خطا‌های فرمول نویسی، عملگرهای منطقی، روش‌های درج توابع
  • انواع منابع سلولی، Worksheetها در فرمول، توابع، مرتب سازی داده‌ها
  • فیلتر کردن اطلاعات، ایجاد Chart، انواع Chart، تصاویر در اکسل، کار با Shapeها
  • ایجاد اسناد جدید، ذخیره اسناد، بازکردن اسناد، حالت‌های نمایش، بزرگنمایی، ایجاد اسلادها
  • اشیاء متنی، تنظیمات AutoFit و AutoCorrect، پانل Outline، قالب‌بندی کاراکترها
  • اصول Tab گذاری، اصول ترازبندی، تنظیم فواصل بین خطوط، بولت و شماره گذاری
  • سایر روش‌های درج متن، جستجو و جایگزینی، کار با اسلایدها، مبانی طراحی اسلایدها
  • نمای Slide Master، درج Objectها، سرصفحه و پاصفحه، مبانی کار با Themeها
  • کار با Shapeها، درج تصاویر، ایجاد آلبوم تصاویر، درج فایل‌های صوتی و تصویری
  • درج Smart Art، درج چارت‌ها، اصول کار با جدول‌ها، درج Action Button
  • تغییر ابعاد اسلایدها، کار با Handoutها، بررسی املاء کلمات
  • افزودن انیمیشن به اسلایدها، افزودن انیمیشن به Objectها، کار با انیمیشن‌های سفارشی، افزودن صدا به انیمیشن
  • تنظیمات انیمیشن Objectهای مختلف، کنترل زمان نمایش، افزودن توضیحات صوتی، تنظیمات Slide Show
  • Slide Show سفارشی، کار با نمای Slide Show،ایجاد یک فایل Slide Show، درج پسورد برای محافظت از فایل‌ها
  • ورود به Access، اجزاء بانک اطلاعاتی، درج داده‌ها، اصول ویرایشی جدول
  • ذخیره و باز کردن بانک اطلاعاتی، کار با دستورات ویرایشی، کار با Shutter Bar، کار با نمای طراحی
  • کار با انواع داده‌ها، درج داده‌های متنی، درج و ویرایش داده‌های عددی
  • کار با انواع داده‌ها، درج داده‌های متنی، درج و ویرایش داده‌های عددی
  • انوع داده پولی و تاریخ، سایر انواع داده‌ها، ایجاد کلید اصلی
  • ایجاد یک جدول نمونه ساده، ایجاد یک نمونه جدول پیشرفته
  • ویرایش رکوردها و فیلدها، مخفی و ثابت کردن فیلدها
  • مرتب سازی فیلدها، فیلتر کردن اطلاعات، جستجو و جایگزینی داده‌ها، اصول چاپ جداول، تنظیمات چاپ
  • ویژگی Required، تنظیم مقدار پیش‌فرض،) کار با Index، الگوی ورودی
  • قوانین سنجش اعتبار، فهرست انتخاب مبانی ایجاد رابطه، ایجاد رابطه، اصول ویرایشی روابط
  • آنالیز یک بانک اطلاعاتی نمونه، کار با Query، ایجاد و ویرایش Query، کار بایک بانک اطلاعاتی نمونه، نماهای ویرایشی جداول
  • مبانی ورود و خروج داده‌ها، روش‌های Import و Export، وارد کردن و خروجی گرفتن از اطلاعات،) حفاظت از بانک اطلاعاتی
  • Query پارامتریک، فیلد محاسباتی، کار با Queryهای عملیاتی، ایجاد یک گزارش، نماهای ویژه گزارش‌ها
  • طراحی گزارش در Design، قالب‌بندی گزارش‌ها، ایجاد یک Form جدید، کار با Formها در نمای Design

کلید واژه ها: مرکز آموزش های تخصصی جهاد دانشگاهی واحد الزهراء(س) معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی واحد الزهرا جهاد دانشگاهی واحد الزهرا (س